Naar boven

Elektrisch Vervoer Centrum

EV Makelaar

1000 elektrische auto’s op de Rotterdamse wegen. De doelstelling van de gemeente Rotterdam moet voor 2015 gerealisserd worden. De EV Makelaar zet zich hiervoor in. 

Binnen Rotterdamse organisaties stijgt de vraag naar elektrische mobiliteit, vanuit  zowel maatschappelijke en financiële motieven. Zo kan een EV volledig energieneutraal rijden met gebruik van groene stroom, en is deze tot 36% fiscaal aftrekbaar. Daarnaast profiteren berijders van 4% of 7% bijtelling!



De drempel
De overstap naar elektrische voertuigen gaat echter veel verder dan een aanschaf van een auto, waardoor de drempel tot overstap voor veel organisaties te hoog is.



Onafhankelijk advies
Om die reden heeft het Elektrisch Vervoer Centrum het project ‘EV Makelaar’ opgestart. De EV Makelaar is een onafhankelijke adviseur op het gebied van e-mobiliteit. Na een mobiliteitsscan, zal blijken of en hoe elektrische auto’s binnen de organisatie ingezet kunnen worden. De mobiliteitsbehoefte, zoals dagelijkse rij-afstanden, en infrastructuur (voor oplaadmogelijkheden) zijn hierin primaire factoren.



Het adviesrapport
- Vervangingspotentieel voor EV’s
- Advies autoregeling
- Inzetmogelijkheden en modellen
- Oplaadvoorzieningen
- Investeringskosten incl. subsidies
- Totale besparing

Ontzorgen
Om dit advies door te zetten naar daadwerkelijke inzet van EV’s in het wagenpark, zal de EV Makelaar de betreffende organisatie in contact brengen met de leverende partijen: autodealers, leveranciers van oplaadpunten en installateurs.

 Wij ontzorgen en maken een vloeiende overstap naar e-mobiliteit mogelijk. 

Uw mogelijkheden
Benieuw wat er voor u organisatie mogelijk is op het gebied van e-mobiliteit?
Maak vrijblijvend een afspraak via het contactformulier, of neem contact op met de
EV Makelaar via 06 - 55 83 33 26 

Ecostars

ECOSTARS is een Europese erkenningsregeling voor vervoerders van vracht en personen in omgeving Rotterdam of zij die in Rotterdam een thuisbasis hebben. Onder goederenvervoer vallen busjes en vrachtwagens en onder personenvervoer vallen bussen, touringcars en minibusjes.


Duurzaam bedrijfsimago
Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich gratis aanmelden en krijgen op basis van hun duurzame prestaties op het gebied van voertuig- en brandstofkeuze sterren toegekend. Ook worden er sterren toegekend voor het verduurzamen van bedrijfsprocessen. Denk aan managementsystemen die reductie van emissies tot doel hebben.

1 tot 5 sterren
Hoe meer sterren, hoe beter uw bedrijf presteert op het gebied van duurzaam transport en distribueren. Daarnaast ontvangt elke deelnemer gratis advies voor het bereiken van de volgende ster.

De voordelen
- Kosteloos traject (Europese subsidieregeling)
- Minimale inspanning voor verbetering van uw bedrijfsimago
- Financieel voordeel
- Onafhankelijk advies om uw transportbehoefte nog schoner en efficiënter in te vullen.  
- Erkenning voor optimaal gebruik van voertuig- en wagenparkbeheer
- Marketingtool voor o.a. een milieuvriendelijke leverancier.
- Profiel voor persberichten, conferenties, nieuwsbrieven en de website

Met ECOSTARS op weg naar een lager energieverbruik, minder kosten en een schonere lucht!

Uw mogelijkheden
Hebt u vragen of wilt u zich direct aanmelden voor Ecostars, vul dan graag het contactformulier in of neem contact op met Paul van den Hurk via 06- 55 83 33 26

EV Blog

 

http://www.ev-centrum.nl/images/thumbs/ebfdebf6acfc0db8243a390ca05dfc66_140_140_crop.png

Het Elektrisch Vervoer Centrum geeft voorlichting aan diverse partijen over elektrisch rijden. De afgelopen jaren zijn we bij diverse bedrijven, particulieren en gemeenten langs geweest om de voordelen van Elektrisch Vervoer uit te leggen.

We geven presentaties zowel op onze eigen duurzame locatie naast Rotterdam Centraal, maar ook op verschillende evenementen op locatie zijn we regelmatig te vinden.

Een van de leukste evenementen op het gebied van elektrische mobiliteit is de vakbeurs Ecomobiel. Ecomobiel is de laatste jaren uitgegroeid tot het grootste platform voor duurzame mobiliteit en mobiliteitsoplossingen.

Diverse partijen lichten u op deze beurs voor over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van (elektrische) personen- en bedrijfswagens, laadinfrastructuur en hoe elektrisch vervoer een rol zou kunnen spelen in uw organisatie.

Het Elektrisch Vervoer Centrum zal ook weer aanwezig zijn. Ondergetekende heeft de eer om twee presentaties te geven tijdens Ecomobiel op woensdag 8 oktober.

In de eerste presentatie zal ik u meer vertellen over de 10 meeste gestelde vragen op het gebied van Elektrisch Vervoer. “Is elektrisch rijden de toekomst?” “Hoe zit het met de ondersteuning van publieke laadinfrastructuur?”, “Wat zijn de kosten van EV?”, en “Welke subsidies zijn er?” zijn enkele van de onderwerpen die besproken zullen worden.

Daarnaast geeft ik een presentatie over TCO en laadgedrag. Deze presentatie zal beginnen met de vraag wat de kosten zijn die komen kijken bij elektrisch rijden. Tevens zullen er voorbeelden worden gegeven hoe de wagenparkbeheerder elektrisch vervoer in de huidige autoregeling kan opnemen en hoe hij ervoor kan zorgen dat medewerkers hun elektrische auto ook daadwerkelijk opladen en niet uit gemak benzine en/of diesel blijven tanken. Concrete maatregelen die dit gedrag kunnen stimuleren zullen worden gegeven.

Ik hoop u allen te ontmoeten op 7 of 8 oktober tijdens Ecomobiel in Ahoy, Rotterdam. Voor meer informatie over dit evenement: www.ecomobiel.nl

Hopelijk tot dan,

Paul van den Hurk
Projectmanager Elektrisch Vervoer Centrum 

Geen woorden maar laden!

 

http://www.ev-centrum.nl/images/thumbs/ebfdebf6acfc0db8243a390ca05dfc66_140_140_crop.png

Hoe zit het nu met de actieradius van elektrische auto’s? Dit is een vraag die voor veel mensen doorslaggevend is bij het maken van de keuze om elektrisch te gaan rijden.

Als we kijken naar puur elektrisch rijden valt op dat de gemiddelde actieradius van de huidige modellen tussen de 120 en 150 km ligt. Voor 80% van de mensen is deze actieradius meer dan voldoende voor hun dagelijkse ritten, echter toch blijft het gevoel bij veel mensen dat ze meer kilometers moeten kunnen maken met hun elektrische auto. Het is belangrijk dat men zekerheid krijgt dat de bestemming behaald wordt en ondanks dat rationeel gezien heel veel haalbaar is met elektrisch rijden, blijft dit toch een struikelblok. Gelukkig verandert er op dit moment veel op het gebied van accu’s voor elektrische auto’s.

Ontwikkelingen op het gebied van accu’s (wat positieve gevolgen heeft voor de actieradius) volgen elkaar in rap tempo op. Tesla heeft met de Model S een elektrische auto op de markt die het mogelijk maakt om een actieradius rond de 400 kilometer te bereiken. Onlangs heeft Tesla (tevens koploper op het gebied van accu’s voor elektrische auto’s) zijn patenten vrijgegeven betreffende deze accu’s. Dit betekent dat ook andere producenten kunnen profiteren van de reeds opgebouwde kennis rondom accu’s voor elektrische auto’s. Als alle producenten door middel van kennisdeling hun accu’s verder kunnen verbeteren betekent dit een versnelling van de ontwikkeling van de accu’s en de bijbehorende actieradius. Dit betekent ook dat elektrische auto’s steeds meer gemeengoed zullen worden en de actieradius voor veel mensen geen issue meer zal zijn bij het aanschaffen van een elektrische auto.

Mercedes is een ander goed voorbeeld. Deze komt begin volgende jaar met de volledig elektrische B-Klasse met een actieradius rond de 200 kilometer. Een toename van meer dan 25% procent t.o.v. huidige vergelijkbare modellen. De verwachting is dat de andere merken snel zullen volgen.

Ook IBM is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe batterijontwikkeling die de actieradius van de elektrische auto zou kunnen vergroten tot maar liefst 800 kilometer, een zeer grote stap voorwaarts. Het prototype van deze batterij wordt verwacht in 2020.

Mijn verwachting is dat binnen enkele jaren de discussie over de actieradius niet meer bestaat. Elektrische auto’s kunnen tegen die tijd dezelfde afstand overbruggen als de huidige conventionele auto’s. En wellicht nog wel verder.

Paul van den Hurk
Projectmanager

Geen woorden, maar laden!


 

http://www.ev-centrum.nl/images/thumbs/ebfdebf6acfc0db8243a390ca05dfc66_140_140_crop.png

“Elektrisch rijden…dat is toch niet echt rijden?”. Dat is een opmerking die regelmatig de revue passeert.

Natuurlijk zijn we al meer dan 100 jaar gewend om te rijden op benzine of diesel en het “gevoel” dat hierbij hoort. Het gevoel van snelheid, van geluid en brommende motors. Zodra de tank leeg is rijden we naar het dichtstbijzijnde benzinestation om de auto vol te gooien.

Maar hebben we fossiele brandstoffen en bijbehorende uitlaatgassen wel nodig om het gevoel van “echt rijden” te beleven? Ik denk van niet… Ok, met elektrisch rijden heb je niet de geluiden die je bij conventionele auto’s hoort. Echter het gevoel van snelheid is meer dan aanwezig. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de snelheid en met name het accelereren van elektrische auto’s wel degelijk het gevoel van “echt rijden” benadert en het misschien wel overtreft. En dan heb ik nog niet gesproken over de complete rust die je voelt als je elektrisch rijdt. Complete stilte in de auto. Het enige wat je hoort zijn de geluiden van andere auto’s op de weg.  Mocht je behoefte hebben aan muziek…dit klinkt ook veel beter in een elektrische auto door het ontbreken van hinderlijke motorgeluiden.

Je hoeft bij elektrisch rijden ook niet meer naar de pomp om duurbetaalde benzine te tanken. Het laden van je elektrische auto kan gewoon voor je eigen deur of op je werk tegen aanzienlijk lagere kosten.

Nu denkt u misschien “dat is een mooi verhaal, maar is dat ook zo?”. Ja, dat is zeker zo en dat wil u ook graag laten ervaren. Daarom wil ik u bij deze uitnodigen om langs te komen bij het Elektrisch Vervoer Centrum. Wij zijn het grootste elektrische proefrittencentrum van Nederland en willen graag het gevoel van elektrisch rijden met u delen. Dus maak een afspraak, kom langs en ervaar het plezier van elektrisch rijden.

Hopelijk tot snel!
 

Paul van den Hurk
Projectmanager

 

Geen woorden, maar laden!


 

http://www.ev-centrum.nl/images/thumbs/ebfdebf6acfc0db8243a390ca05dfc66_140_140_crop.png

Als projectmanager bij het Elektrisch Vervoer Centrum kom ik bij veel bedrijven over de vloer. Ik geef advies over de mogelijkheden van het Elektrisch Vervoer in de breedste zin van het woord. Uiteraard levert dit verschillende vragen van de klant op. 1 van de meest belangrijke vragen is (meestal) de prijs. “Deze is hoog”: is een veelgehoorde reactie.

Nu is het vaak zo dat de aanschafprijs van elektrisch auto’s hoger ligt dan het equivalent op diesel of benzine. Echter we praten dan over de aanschafprijs. Bij elektrische auto’s is het belangrijk om niet alleen naar de aanschafprijs te kijken, maar ook met name naar de kosten over de gehele looptijd van een auto: de “Total Costs of Ownership” (TCO).

Dus dit betekent kijken naar de kosten van elektriciteit (lager dan bij benzine of diesel),  kosten van onderhoud (lager dan bij conventionele auto’s) en de kosten van bijvoorbeeld motorrijtuigenbelasting (geen kosten tot 2016). Veel voordelen dus, die de klanten niet altijd gelijk zien. Daarom is het belangrijk de klant altijd te wijzen op deze TCO om zodoende de klant een eerlijke vergelijking te kunnen geven van een elektrische auto ten opzicht van de benzine of dieselexemplaren.
Ik help u graag bij het maken van zo’n TCO vergelijking om te kijken of elektrisch rijden ook bij uw organisatie past.

Nu we het toch over geld en voordelen hebben. Voor eigenaren van bestelbussen biedt de gemeente Rotterdam op dit moment verschillende regelingen aan zoals subsidie op de aanschaf van elektrische bestelbussen en een slooppremie als u uw oude bestelbus (van voor 2005) inlevert. Daarnaast zijn er verschillende belastingvoordelen (MIA/KIA) die afhankelijk van uw situatie nog meer voordeel kunnen opleveren. In sommige gevallen kan dit leiden tot een korting van maar liefst 70% op de aanschaf van een nieuwe elektrische bestelbus. Het is nog net geen prijzencircus, maar de gemeente Rotterdam doet er alles aan om de stad schoner te maken en als ondernemer is het natuurlijk prettig als hier op financieel vlak van geprofiteerd kan worden!

Dus ondernemers van Rotterdam: Kom naar voren en sla uw slag!

Voor meer informatie over deze regelingen en voordelen kunt u zicht tot ondergetekende wenden. Ik vertel u er graag meer over.

 

Paul van den Hurk
Projectmanager

Geen woorden, maar laden!


 

 

http://www.ev-centrum.nl/images/thumbs/ebfdebf6acfc0db8243a390ca05dfc66_140_140_crop.png

EVEN VOORSTELLEN

Mijn naam is Paul van den Hurk en ik ben sinds 1 juni de nieuwe projectmanager bij het Elektrisch Vervoer Centrum. In het verleden ben ik werkzaam geweest binnen de automatisering met name in rollen als project- en salesmanager.

De stap van automatisering richting automotive is niet zo gek als het lijkt. Beide vakgebieden hebben als overeenkomst dat ze gericht zijn op innovatie.

Innovatie heeft mij altijd zeer geboeid en met name de laatste 2 decennia volgt de ene na de andere ontwikkeling zich op.

Verplaats je eens 20 jaar terug: Wie kan zich nog herinneren dat de vaste telefoon de enige mogelijkheid was om je vrienden te bellen, dat je je favoriete muziek op een cassettebandje luisterde en dat je je familie en vrienden een brief stuurde als je op vakantie was.

Verplaats je terug naar het heden: We zijn bereikbaar op ieder moment van de dag met onze mobiele telefoon waarop je elkaar ook nog eens kan zien, muziek pluk je van het internet en als je op vakantie bent stuur je je laatste updates via Facebook de wereld in.

Veranderingen dus. Veranderingen kosten tijd. Op het gebied van vervoer zijn de veranderingen de laatste jaren in een stroomversnelling gekomen. Waar het al jaren normaal gevonden werd om je auto dagelijks te vullen met benzine of diesel vinden hier ook aan de lopende band veranderingen plaats waar de elektrische auto de laatste jaren een grote vlucht heeft genomen.

Natuurlijk zijn er nog kinderziektes zoals actieradius, snelheid van opladen en bereikbaarheid van laadpalen. Maar ook hier volgen de innovaties elkaar in razendsnel tempo op. Deze “problemen” zullen snel tot het verleden behoren.

In mijn rol als projectmanager zal ik ondersteuning bieden aan de projecten EV Makelaar en Ecostars en ben ik het aanspreekpunt voor al uw vragen betreffende Elektrisch Vervoer.

Ik ben er van overtuigd dat elektrisch rijden de toekomst heeft en dat er een goede kans is als u over 20 jaar terug kijkt naar 2014 (terwijl u uw auto “vult” met elektriciteit), u zich niet meer kan voorstellen dat rijden nog met name gebeurde in benzine en dieselauto’s…net zoals die ouderwetse brief die je nog vanaf je vakantieadres stuurde.

 

Paul van den Hurk
Projectmanager

Geen woorden, maar laden!

 


 

IT GIET OAN!!

11 juni 2014, Rotterdam. Beetje rare titel voor een blog op een zomerse dag zoals dit. Maar niets is minder waar. Het elektrisch rijden zet door. De vraag die ik veel krijg de laatste tijd is: word het eigenlijk wat met dat elektrisch rijden. Mijn antwoord daarop is simpel: Zeker! We staan pas aan het begin. Parallel die je kunt trekken is de mobiele telefoon, het gebruik van internet en het gebruik van iTunes.

Alle drie deze bewegingen hebben in ieder geval 1 ding gemeen: Exponentiele groei. In het begin zag je de beweging nauwelijks en opeens werd het een massaproduct en stonden mensen in de rij. Goed voorbeeld zijn de allereerste mobiele telefoons. Wie herinnert zich die soort van koffers niet met een grote telefoon erop. Dat waren de eerste mobiele telefoons. Als iemand er 1 had was dat bijna een attractie.

De eigenaar was bijna meer tijd kwijt met praten over het apparaat dan ermee te kunnen bellen. Nu heeft zo goed als iedereen er 1. De eerste jaren verdubbelde tot vertienvoudigden de aantallen zich jaarlijks. Je zag er niets van, aar het aantal groeide wel hard. Opeens werd het groot en had een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking er 1. Zo gaat dat precies hetzelfde bij elektrisch vervoer.

De eerste auto’s schitterden door onpraktischheid in gebruik en waren niet direct mooi. Maar het aantal groeide procentueel erg sterk. Deze groei zet op dit moment onverminderd door. De auto’s worden bovendien steeds mooier en zo waar zijn er grote bewegingen op het gebied van opwekking van elektriciteit door bijvoorbeeld zonne-energie. Kortom de exponentiele groei is in volle hevigheid gaande.

Deze gaat leiden tot een flinke vervanging van het traditioneel aangedreven wagenpark.

Dus ik zeg op deze zomerse dag: Elektrisch rijden….It Giet Oan!!!

 

Marcel Broersma, initiatiefnemer.

Geen woorden, maar laden!

 


 

IS ELEKTRISCH RIJDEN DE TOEKOMST?

28 mei 2014, Rotterdam. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen en mogelijke kostenbesparingen, stappen veel bedrijven tegenwoordig over op elektrisch rijden. Hiervoor moet echter veel tijd en geld geïnvesteerd worden, om het een juiste praktische invulling te geven. Denk hierbij aan aanpassingen in de autoregeling en de plaatsing van laadpunten thuis en op kantoor. Maar is elektrisch rijden wel de toekomst? Heeft het dus allemaal wel zin?

Het zou uiteraard zonde zijn om te investeren in laadpunten, als deze over enkele jaren weer verwijderd moeten worden. Geregeld word aan mij gevraagd of waterstof en aardgas een betere toekomst hebben dan de elektrische auto. Om aan te tonen hoe hard de ontwikkelingen gaan, stappen we even terug naar medio 2012. Ik reed toen in een Renault Fluence Z.E., met gemiddeld 120 kilometer bereik en een laadtijd van acht uur. Een jaar later, kregen we de Renault ZOE met 20% meer bereik en een laadmogelijkheid welke de auto drie of zelfs zestien keer sneller kon opladen. Een half jaar daarna bracht Tesla ons de Model S, met 400 kilometer bereik en een snellaadtijd van een uur. Ook het aantal laadpunten is in anderhalf jaar tijd ruim verdubbeld.

Daarnaast zijn er Europese doelstellingen om de gemiddelde uitstoot van nieuwe uitstoot terug te dringen naar 95g CO2 in 2020. Vooralsnog lijkt het erop dat dit alleen kan worden bereikt door de inzet van elektrische en hybride auto's, want grote brandstofauto's redden dit niet zonder elektrische ondersteuning. De toekomst ziet er dus goed uit voor de elektrische auto!

 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


 

HOEVEEL IS MIJN AUTO NOG WAARD?
 
14 mei 2014, Rotterdam. Restwaarde is voor nieuwe auto’s altijd een onzekere factor. Bij elektrische auto’s is dit niet anders; pas sinds 2010 zijn de eerste gangbare EV’s op de markt, dus er zijn nog geen eerdere gegevens bekend over de waarde in de occassionmarkt. Wat zouden elektrische auto’s nog waard zijn, als deze worden ingeruild?
 
Vanuit een technisch oogpunt, zou de restwaarde van elektrische auto’s hoog moeten liggen. Er zit immers geen onderhoudsgevoelige brandstofmotor in en de elektromotor is volledig onderhoudsvrij. Bovendien worden remmen minder belast, omdat EV’s regeneratief (op de motor) afremmen. Het gevaar zit echter in het feit of er nog vraag is naar relatief ‘ouderwetse’ EV’s wanneer deze de occassionmarkt betreden. De snelle technologische ontwikkelingen zijn positief voor de toekomst van elektrisch rijden, maar dit betekent wel dat bestaande auto’s snel achterhaald zijn.
 
Het klopt dat op dit moment de restwaarde van elektrische auto’s procentueel lager ligt dan vergelijkbare brandstofauto’s, gemiddeld zo’n 10-15%.
Van de eerste generatie volledig elektrische auto’s zijn er echter wel modellen waarvan de restwaarde zeer sterk is gezakt, en dat biedt kansen voor occassionkopers. De Renault Fluence Z.E. en Citroen C-Zero zijn hier voorbeelden van, want occassionprijzen beginnen al bij €12.000. Voor automobilisten die weinig kilometers maken zijn deze auto’s erg aantrekkelijk. Weinig onderhoud, 0% bijtelling en ook de accu zal nog in prima conditie zijn (zie vorig artikel).
 
Maar hoe zit het met kopers van nieuwe elektrische auto’s? Ook dat zit goed, want ondernemers besparen enorm op de maandelijkse lasten. Ten opzichte van een Volkswagen Golf (benzine), bespaart een Nissan LEAF rijder in vijf jaar tijd maar liefst €11.000 netto aan bijtelling! Het verlies in restwaarde wordt hierdoor ruimschoots gecompenseerd. Lagere onderhoudskosten en vrijstelling van motorrijtuigenbelasting zijn dan nog niet eens meegerekend.

 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


 

HOE LANG GAAT EEN ACCU MEE?
 
30 april 2014, Rotterdam. Een laptop die vers uit de doos tot wel vier uur op één acculading mee gaat, houdt het na twee jaar vaak nog maar voor de helft vol. Een smartphone van dezelfde leeftijd, moet vaak ook al meerdere keren per dag aan de oplader.
‘Hoe lang gaat zo’n accu mee?’, is wellicht na ‘hoe ver kan ik ermee rijden?’ de meest gestelde vraag over elektrisch rijden. Niet verwonderlijk, gezien de ervaringen die men heeft met andere elektrische apparatuur. Geldt dat ook voor elektrische auto’s?
 
Vaak wordt er minimaal vijf en soms zelfs acht jaar garantie afgegeven op het accupakket. Op geen enkel onderdeel van dergelijke waarde wordt zoveel garantie afgegeven in de autobranche, en dat wekt vertrouwen op. Andere fabrikanten ontzorgen de klant volledig; voor een vast bedrag per maand, wordt het accupakket verhuurd. De klant heeft hierdoor altijd capaciteitsgarantie, dus ook de volgende eigenaren van de auto. Bovendien maakt dit de auto duizenden euro’s voordeliger.
 
Maar hoe zit het in de praktijk? Hier op het EV Centrum staan twee Tesla’s van vier jaar oud met bijna 50.000 kilometers op de teller. Beide auto’s kunnen in de ‘range mode’ ongeveer 380km afleggen, exact hetzelfde als vier jaar geleden.
In Amsterdam hebben de eerste tien Nissan LEAF’s van Taxi Electric ruim 100.000 kilometers afgelegd en ook daar is nauwelijks capaciteitsverlies waarneembaar. Dit terwijl de auto’s continu aan de snellader hangen.
 
Het lijkt erop dat men geen zorgen hoeft te maken over de acculevensduur. Hoeveel kilometers heeftuw volledig elektrische auto inmiddels op de klok staan? Deel het met ons op Facebook (HNREVC) en de hoogste kilometerstand wint een proefrit in onze Tesla Roadster!

 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


 

STILTE IN AUTOSPORT!

16 april 2014, Rotterdam. De acceleratie in een Tesla is fenomenaal. Zelfs zo indrukwekkend, dat Porsche rijders hun 911 ‘langzaam’ vinden. Daarnaast zijn er nog andere technische aspecten, zoals een laag zwaartepunt vanwege de accupositie, die bijdragen aan de prestaties van een elektrische auto. Maar één zeer belangrijk aspect ontbreekt uiteraard; geluid. Voor velen is dat één van de belangrijkste redenen om het circuit te bezoeken. Is elektrisch rijden voor de autosport een bedreiging, of juist een mooie kans?

Elektrificering speelt in de Formule 1 al sinds 2009 een rol. Het Kinetic Energy Recovery System (KERS) in de auto’s, bestond over het algemeen uit een accu en elektromotoren. Bestuurders kunnen een ‘powerboost’ inschakelen, door middel van deze elektrische ondersteuning. Veel F1 auto’s zijn dus al een lange tijd hybride. Ook in de bekende endurance races als de 24u van Le Mans blijken hybride aandrijvingen succesvol; in 2012 won Audi met de elektrisch hybride e-Tron Quattro.

In de laatste jaren wordt er hard gewerkt aan de brede introductie van volledig elektrisch racen. Diverse concepten als de Nismo RC (raceversie Nissan LEAF) en de Renault Twizy F1 zijn wellicht het meest bekend. Inmiddels is er ook een officiële raceklasse; Formule E. Diverse topcoureurs, waaronder ex-Formule 1 rijders, doen hieraan mee. Races duren 45 minuten en coureurs wisselen van auto’s tijdens pitstops, zodat men gelijk een volle accu heeft.

Wordt racen door het gebrek aan geluid dan niet onwijs saai? Wellicht voornamelijk voor de mensen die langs het circuit staan. De auto’s produceren uiteraard nog geluid, maar het klinkt anders dan de V10’s die men gewend is. Daarentegen zijn de huidige F1 auto’s uitgerust met viercilinders, dus die beleving is al sterk achteruit gegaan. Voor de fans die vanaf de huiskamer de races volgen, zal de verandering echter minder spectaculair zijn. Dit publiek luistert over het algemeen voornamelijk naar de verslaggever. Het voordeel aan de vermindering van het geluid, is dat circuitparken minder last hebben van het feit dat ze tegen de geluidsrestricties aan zitten. Simpelweg komt het erop neer dat er veel meer races gehouden kunnen worden.

Hoe dan ook, er is maar één manier om erachter te komen of elektrisch racen een toekomst heeft: reserveer 13 september in de agenda. Dan gaat de eerste Formule E race van start in Peking, China!
 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


MET DE EV DE LENTE IN!

19 maart 2014, Rotterdam. De zon gaat steeds meer schijnen! De actieradius van elektrische auto neemt af bij koude temperaturen, maar wat voor gevolgen hebben hogere temperaturen?

Geregeld wordt aan mij gevraagd of men bij hoge temperaturen de airco moet uitschakelen, om een hogere actieradius te bereiken. Dit is een logische gedachte, omdat verwarming veel energie verbruikt bij elektrische auto's en bij brandstofauto’s de airco ook voor een hoger verbruik zorgt. In de praktijk blijkt dat bij een elektrische auto, het gebruik van de airco veel minder impact heeft op de actieradius dan de verwarming.

Mijn ervaring is dat de airco voor een verlaging van ongeveer 5% van de actieradius zorgt. Daar staat tegenover dat elektrische auto’s bij hogere temperaturen, steeds beter gaan presenteren. In de praktijk blijkt dat per stijging van 10 graden celsius, de actieradius 10-15% toeneemt en het optimale is bereikt bij ongeveer 20 graden. Wanneer een elektrische auto in de winter (0 graden) een bereik heeft van 100 kilometer, dan bereikt deze in de lente/zomer ongeveer 130 kilometer. Dit zelfs met het gebruik van de airco.

In de zomer is er dus totaal geen reden voor 'range anxiety’. De actieradius zal alleen maar gaan toenemen, met stijgende temperaturen. Er komt dan immers meer energie vrij uit de accu. Door de klimaatregeling op afstand, is elektrisch rijden met warme temperaturen zelfs heerlijk comfortabel. Door vanaf de smartphone voor vertrek de airco in te schakelen, stapt u in een heerlijk gekoelde auto. Bij brandstofauto’s zit u vaak nog een kwartier lang in een tropische auto!

 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


ER ZIJN MEER EV'S DAN PUBLIEKE OPLAADPUNTEN!
 
19 maart 2014, Rotterdam. Het aantal elektrische auto’s groeit enorm, inmiddels is zelfs de doelstelling van 2015 met ruim 50% overschreden. Voor ruim 31.000 EV’s op de weg zijn slechts 7.641 publieke en semi-publieke oplaadpunten. Dat lijkt een groot probleem, maar is dat wel zo?
 
Uit een onderzoek van een grote leverancier van oplaadpunten, blijkt dat 60% van alle laadtransacties thuis plaatsvindt en op de zaak 30%. Slechts 10% van alle laadtransacties wordt gerealiseerd aan (semi-)publieke oplaadpunten. Het lijkt er dus op dat er in ieder geval ruim voldoende (semi-)publieke oplaadpunten in ons land staan. Iedereen kan hier zelf even de proef op de som nemen, door de websitewww.oplaadpalen.nl te bezoeken. Hier is real-time zichtbaar welke oplaadpunten vrij (groen en geel) en bezet (rood) zijn.
 
In de praktijk merk ik dat ik in ruim 1,5 jaar tijd inderdaad maar weinig gebruik maak van openbare laadpunten. Laatste tijd zelfs steeds minder, omdat het aantal laadpunten op kantoren enorm groeit. Veel bedrijven hebben vaak één of twee laadpunten geplaatst, meestal zelfs pal naast de ingang of de directieparkeerplaats. Ik heb zelfs al bedrijven gezien waar enkele tientallen laadpunten in de parkeergarage staan.
Hiermee zeg ik niet dat publieke laadpunten overbodig zijn. Integendeel, want ik merk voornamelijk dat ik buiten werktijd deze nog steeds gebruik. Veel automobilisten hebben op een gemiddelde werkdag de volledige actieradius niet nodig, maar door openbare oplaadpunten is het voor een Rotterdammer mogelijk om een ritje naar Eindhoven en terug te maken met een volledig elektrische auto.
 
Het lijkt er dus op dat het geen probleem is dat er minder publieke oplaadpunten zijn dan EV’s. Overweeg je zelf de overstap naar elektrisch rijden, maar is de actieradius een drempel? Check dan even of er bij je meest bezochte plekken oplaadpunten staan en doe dit een paar keer op verschillende tijdstippen. Hierdoor kom je er wellicht achter dat je op een dag veel meer kilometers met een elektrische auto kunt maken, dan de actieradius op één acculading!
 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


DE MIX VAN AUTO'S EN HET OV

5 maart 2014, Rotterdam. Volgende week wordt het nieuwe centraal station van Rotterdam officieel geopend. 110.000 reizigers worden hier per dag verwerkt, net zoveel als op luchthaven Schiphol. Voor de meeste reizigers is het station niet de eindbestemming, dus hoe kan elektrisch vervoer hier invulling aan geven?

Het is een trend dat er meer dan één vervoersmiddel wordt gebruikt om van A naar B te komen. Doorgaans is het sneller om vanaf centrum Utrecht naar centrum Rotterdam met de trein te reizen, maar de reisteid neemt snel toe wanneer er moet worden overgestapt naar een ander vervoersmiddel. De metro, tram of bus rijdt immers niet direct naar de eindbestemming. Hier kan de elektrische (deel)auto of (ov)scooter een bijdrage leveren, omdat reizigers hiermee direct hun eindbestemming kunnen bereiken.

Het weren van de auto uit de binnenstad is in de politiek al enige tijd een punt van discussie. Het is immers in diverse onderzoeken aangetoond dat het wegverkeer in de stedelijke omgeving voor ongeveer 50% verantwoordelijk is voor de totale emissies. Daarentegen is het doodzonde om de auto (deels) uit Rotterdam te halen, omdat de stad juist zo goed is ingericht voor auto's. Ook voor dit probleem lijkt de elektrische auto de oplossing, omdat er geen lokale uitstoot plaatsvindt. En om terug te komen op de vorige gastblog van Eneco; de energie uit de laadpunten in Rotterdam is inderdaad groene stroom.

De trend van bezit naar gebruik, de luchtvervuiling door de auto in de stad, de efficiëntie van het direct bereiken van de eindbestemming. Lijkt de elektrische deelauto al deze zaken op te lossen?
 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


VOORKOM GREEN WASHING, RIJD ELEKTRISCH OP ECHTE GROENE STROOM!

19 februari 2014, Rotterdam. ’Elektrische auto’s en laadpunten; je ziet ze steeds vaker in het straatbeeld. Automobilisten hebben verschillende redenen om op elektrisch vervoer over te stappen waarbij het kostenaspect de meest belangrijke is. Maar ook het duurzame karakter speelt een grote rol in deze keuze. Maar hoe duurzaam is elektrisch rijden nu eigenlijk?

Elektrisch vervoer reduceert meerdere vormen van uitstoot, waarvan CO2 de meest bekende is. Dat de auto lokaal geen fijnstof produceert is minder bekend. Terug naar de automobilist, want het blijkt dat de verwachte vermindering van de CO2-uitstoot vaak niet wordt behaald. Deels komt dit doordat plug-in hybride elektrische auto’s vaak nog benzine of diesel verbruiken. Met recente initiatieven zoals de ‘plug-in coalitie’ van stichting Natuur & Milieu komt hier gelukkig meer en meer aandacht voor. Toch verbloemt deze discussie dat er een belangrijker vraagstuk is dat aandacht nodig heeft; elektrisch rijden is pas echt duurzaam als er op groene stroom wordt gereden!

Het is heel vreemd dat het gebruik van groene stroom in de wereld van elektrisch vervoer nog steeds geen gemeengoed is. Dit is een gemiste kans, want elektrisch rijden op ‘grijze stroom’, uit voornamelijk kolencentrales, betekent nog steeds behoorlijk veel CO2-uitstoot. De oplossing om deze green washing te voorkomen is simpel: rijden op groene stroom.

Eneco toont hierin leiderschap en garandeert bij al haar laadpunten Eneco HollandseWind®, 100% duurzaam opgewekte stroom uit windmolens in Nederland. Zo is elektrisch rijden ook echt duurzaam. Nu Eneco als eerste schaap over de dam is, volgen er hopelijk snel meer.

 

Taco van Berkel & Sandra Neuray

Elektrisch rijders bij Eneco

www.eneco.nl/elektrischladen

 


DE ELEKTRISCHE AUTO VOOR DE AUTOLIEFHEBBER

5 februari 2014, Rotterdam. 'Dat is toch onwijs saai? Er komt geen motorgeluid uit en ik kan niet schakelen!' Voor de meeste mensen zijn deze twee zaken grote voordelen, maar echte autoliefhebbers willen schakelen en veel gebrul uit zoveel mogelijk cilinders horen. Liefst nog aangevuld met een turbofluit door vier dikke uitlaatpijpen. Is er in de wereld van EV nog toekomst voor deze mensen?

Toen de eerste elektrische auto's 5 jaar geleden op de markt geïntroduceerd werden, konden ze weinig mensen over de streep trekken. Los van de praktische bezwaren, waren ze simpelweg niet 'sexy'. De toekomst van de autoliefhebber zag er niet goed uit. Elektrisch rijden zou de emotie van het autorijden  wegnemen. Totdat de Tesla Roadster op de markt kwam: de eerste elektrische auto die veel supercars te snel af is. Tesla heeft het imago van de elektrische auto voor de liefhebbers behoorlijk opgekrikt; elektrisch rijden kan ook sensationeel hard gaan en vooral erg spectaculair zijn. Dan nog het geluid: graag wil ik iedereen vragen om eens mee te rijden in onze Tesla, want dat geluid is tijdens de spectaculaire sprint van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden volledig overbodig geworden.

Inmiddels kennen we uiteraard ook de Tesla Model S, welke wordt geroemd door de pers vanwege zijn prestaties. Ik spreek geregeld Model S rijders die niets anders meer willen. Dan heb ik het over mensen die ook gewend zijn om in de snelste benzine auto's te rijden: 'sinds ik de Model S rij, heb ik de Porsche niet meer aangeraakt!', heb ik enkele eigenaren horen zeggen.

Maar waar blijven de leuke auto's voor het grote publiek? Er zijn uiteraard leuke vlotte auto’s op de markt, maar een echte sportieve auto in de vorm van een 'hot batch’ is nog niet op de markt. Het gaat echter behoorlijk de goede kant op: Audi brengt dit jaar nog de A3 e-tron op de markt met ruim 200pk gecombineerd vermogen en BMW heeft inmiddels de i3 gelanceerd. Deze is met 170pk en een gewicht van 1195kg sneller dan veel 'ouderwetse’ BMW’s met de bekende zescilinder motoren.
2014 wordt echter het jaar van de autoliefhebber, want Volkswagen introduceert een plug-in elektrische Golf GTI: de Volkswagen Golf GTE. Elektrisch voor de korte afstanden, indien gewenst heerlijk motorgeluid en bovendien 204 pk. Een ideale combinatie en slechts 7% bijtelling. Leuke en sportieve auto’s voor het grote publiek komen eraan. Autoliefhebbers, nog heel even geduld, maar voor in de tussentijd bied ik graag een testrit in de Tesla Roadster of één van onze andere EV’s aan!

 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


DE EV WORDT EEN GADGET

22 januari 2014, Rotterdam. Vergeten waar de auto geparkeerd staat, dus snel even de telefoon pakken om hem via GPS te lokaliseren. Terwijl je loopt, zet je via de horloge alvast de airco aan. In de auto aangekomen, open je voor extra frisse lucht het panoramadak door op een gigantisch touchscreen te ‘swipen’. ‘Waar wil je naartoe?’, vraagt de auto. Je noemt de volgende bestemming op en de rit kan beginnen. Een scène uit een Steven Spielberg film? Nee, het is de hedendaagse realiteit.
 
Geregeld word aan mij gevraagd wie die mensen zijn die in elektrische auto’s rijden. Los van de fiscale motieven, is het vaak de perceptie dat veel EV rijders de keuze maken vanwege het milieuaspect. Voor veel kopers geldt dat ook en dat heeft waarschijnlijk met de bewustwording van luchtvervuiling te maken. Los van deze groep EV rijders, komt er steeds meer interesse vanuit de innovatiehoek. Denk hierbij aan IT-bedrijven, internetmarketingbureau’s en grafisch vormgevers. Dit zijn vaak bedrijven en personen die sterke affiniteit hebben met innovatie en gadgets.
 
De EV lijkt steeds meer op een grote gadget, die in verbinding staat met al je apparaten. De connectie met smartphones is inmiddels bekend, maar de smartwatch is in opkomst en ook deze zal zich kunnen verbinden met bijvoorbeeld de BMW i3. In de nabije toekomst, kan een EV zelfs woningen van elektriciteit voorzien. Pieken en dalen van energiecentrales worden opgevangen door elektrische auto’s, die als buffer dienen voor tijdelijke energieopslag. De maatschappelijk verantwoorde motivaties om elektrisch te gaan rijden blijven minstens net zo belangrijk, maar de auto’s worden begeerlijk. Auto’s worden sneller, mooier, praktischer en zijn ook nog eens milieuvriendelijk.
 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


BLIJFT ELEKTRISCH RIJDEN IN 2014 NOG AANTREKKELIJK?

08 januari 2014, Rotterdam. Tegen het einde van 2013 zag ik dagelijks een een Outlander PHEV of Model S op de weg. Niet gek, want inmiddels zouden er ruim 7.000 Outlanders en ruim 1.000 Model S-en onze wegen sieren. In 2013 was zelfs 1 op de 23 verkochte auto’s een EV! De subsidies waren uiteraard voor een groot deel verantwoordelijk voor deze verkoopcijfers. Deze subsidies zijn in 2014 echter veranderd, dus blijft het nog aantrekkelijk om dit jaar over te stappen?

Voor volledig elektrische auto’s is er nog steeds 36% milieuinvesteringsaftrek van toepassing. In het geval van een Tesla Model S, is dat nog steeds ruim €9.000 voor veel ZZP-ers. Daarnaast bedraagt de netto bijtelling ongeveer €150 per maand, nog steeds onwaarschijnlijk laag. Voor bijvoorbeeld een Renault ZOE of Mitsubishi Outlander is het respectievelijk €30 of €98 per maand. Bovendien zijn energiekosten (brandstofkosten) nog steeds veel lager en zijn EV’s vrijgesteld van MRB. Zo verwacht EY (voorheen Ernst & Young) dat de benzineprijs in 2017 stijgt naar € 2,40 per liter, ruim tien keer meer dan de prijs voor een kWh!

Subsidies worden inderdaad deels afgebouwd, maar elektrisch rijden blijft op financieel vlak nog steeds bijzonder aantrekkelijk. Besparingen zitten voornamelijk in gebruikskosten en niet in de aanschaf. Zo is een BMW i3 bijvoorbeeld ruim €13.000 voordeliger dan een vergelijkbare auto over een looptijd van 5 jaar!

Vaak wordt het beeld geschetst dat de toekomst van de elektrische auto afhangt van subsidies. Dit hoeft uiteraard niet zo te zijn. Elektrische auto’s worden steeds goedkoper, zo heeft de BMW i3 ongeveer dezelfde consumentenprijs als een vergelijkbare BMW 1-serie. Subsidies zijn dan steeds minder nodig.

Het grotere doel mag echter niet uit het oog worden verlogen; de verbetering van luchtkwaliteit. De Amerikaanse overheid heeft namelijk onderzocht dat 6% van alle longkanker sterfgevallen dieselemissies als oorzaak hebben. Dit zal in Europa hoger liggen, vanwege het feit dat diesel relatief meer wordt gebruikt dan in de VS. Daarnaast zijn auto’s in de druktbevolkte stedelijke gebieden voor 50% tot 70% verantwoordelijk voor emissies. Hier kunnen (plug-in) EV’s dus een grote rol spelen in de verbetering van luchtkwaliteit.

Is het in 2014 dus nog steeds aantrekkelijk om over te stappen op een elektrische auto? Jazeker, zowel voor de gezondheid als voor de portomonnee!

 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


MET UW EV DE WINTER DOOR

11 december 2013, Rotterdam. Inmiddels heb ik twee winters mogen rijden in een elektrische auto. Over het algemeen is het erg comfortabel, omdat de verwarming ongelooflijk snel werkt. In de praktijk heb ik echter gemerkt dat het bereik zo’n 20 tot 30 procent afneemt. Dit heeft twee redenen; door de lage temperaturen komt er minder energie uit de accu en verwarming verbruikt een hoop.

In deze blog geef ik u tips voor een optimale actieradius in de winter.

Gebruik stoel- en stuurverwarming

Het is uiteraard zonde om een hoop energie te verbruiken om het gehele interieur te verwarmen, terwijl alleen het gebied rondom de bestuurder warm hoeft te zijn. Stoel- en stuurverwarming zijn direct in contact met het lichaam en daardoor stijgt de gevoelstemperatuur. Deze verbruiken bij elkaar tot wel dertig keer minder energie dan de blower!

Zet de auto binnen

Parkeer indien mogelijk altijd de auto binnen. De auto blijft hierdoor warmer en de accu kan beter worden opgeladen. Dit scheelt het op temperatuur brengen van de auto, wat veel energie kost. Hiermee wordt zowel geld als bereik bespaard.

Pre-heating

Vrijwel iedere elektrische auto kan alvast opwarmen wanneer deze aan het laadpunt is aangesloten. Dit is over het algemeen vanuit de auto in te stellen en bij de meeste modellen ook op afstand vanaf de smartphone. De auto trekt dan stroom vanuit het laadpunt, en niet vanuit de accu. Dit levert drie voordelen op: meer bereik, een heerlijk warm interieur bij instap en minder krabben.

Vooral het laatste kan flink wat bereik opleveren, in de praktijk tot wel 10 kilometer. Middels deze tips zult u meer bereik uit de accu kunnen halen en zelfs comfortabeler kunnen rijden. Heeft u zelf aanvullende tips? Wij horen het graag!

 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


DE NIET DAGELIJKSE MOBILITEITSBEHOEFTE

27 november 2013, Rotterdam. Uit veel onderzoeken blijkt dat een groot deel van de Nederlandse bevolking prima in een elektrische auto zou kunnen rijden, binnen de dagelijkse mobiliteitsbehoefte. De gemiddelde reisafstand voor woon-werkverkeer bedraagt namelijk ongeveer 30 kilometer, ruim binnen de actieradius van de volledig elektrische auto. Maar hoe zit het met de niet-dagelijkse ritten?
 
Het klopt inderdaad dat voor de dagelijkse mobiliteitsbehoefte, ofwel het woon-werkverkeer, het grootste deel van de Nederlandse automobilisten volledig elektrisch zou kunnen rijden. Zelf wanneer de reisafstand 80 kilometer bedraagt is het mogelijk, onder de voorwaarde dat men thuis en op de zaak kan laden. Zelf heb ik bijvoorbeeld een tijd heen en weer gereisd tussen Rotterdam en Schiphol-Rijk en nooit kwam ik in de problemen met de actieradius. Hierdoor zou ik uitkomen op 30.000 kilometer per jaar, in een auto met een elektrisch bereik van slechts 120 kilometer. In de praktijk bleek ook dat ik alle privé ritten prima met deze auto kon afleggen, naar schatting ongeveer 95%. Over het algemeen hebben inwoners van de Randstad, namelijk ook een netwerk in de Randstad zelf.
 
Hoe zit het dan met die overige 5% van de ritten? Hiervoor zijn door autofabrikanten en leasemaatschappijen oplossingen bedacht. Zo biedt Athlon Carlease een brandstofauto aan voor drie weken per jaar, om bijvoorbeeld alsnog met de auto op vakantie te kunnen. Er moet dan uiteraard wel bijtelling worden betaald over de brandstofauto, maar het is nog altijd gunstiger om 3 weken 14% of 20% bijtelling te betalen dan 52 weken. Ook aan particuliere rijders is gedacht, want Nissan biedt hetzelfde aan met de LEAF. LEAF rijders krijgen namelijk drie weken per jaar een Nissan Qasqai ter beschikking, volledig kosteloos.
Hierdoor is het voor een nog groter deel van de Nederlandse bevolking mogelijk om elektrisch te gaan rijden. Behoort u tot één van de 200.000 mensen die de overstap gaat maken?

 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


EEN HERFSTDAG MET EEN ELEKTRISCHE AUTO

13 november 2013, Rotterdam. Het klinkt vreemd, maar het seizoen is van invloed op het gebruik en beleving van een elektrische auto. Benieuwd naar de ervaring in de herfst? Lees dan verder, waar ik twee pluspunten en één minpunt van een elektrische auto in de herfst toelicht.
 
Het is woensdagochtend. Aan het ontbijt realiseer ik me dat ik vergeten ben om de ‘standkachel’ van de auto te programmeren. Gewoonlijk rij ik immers in de Tesla Roadster van onze partner Athlon Carlease, maar vandaag staat de Nissan LEAF in de garage.
 
Ik pak mijn smartphone en zet alsnog de verwarming aan, zodat de auto alvast is opgewarmd als ik vertrek. De auto trekt nu beneden in de garage stroom uit het laadpunt om het interieur te verwarmen. Hierdoor wordt de accu niet gebruikt, wat resulteert in meer bereik. Een kwartier later kom ik bij de auto aan, die heerlijk is opgewarmd. Dit is het eerste pluspunt! Bij een brandstofauto zou ik namelijk in een koude, beslagen auto stappen.
 
Mijn eerste afspraak van vandaag is in hartje centrum, op de Meent in Rotterdam. Achter het gebouw staat een laadpunt, op nog geen twintig meter lopen. Over het algemeen is de Meent een volle straat, waar men geregeld minuten lang naar een parkeerplek zoekt. Ik had direct een plekje en toevallig zelfs zo goed als voor de deur. Dit heeft mij een wandeling in de regen bespaard! Hetzelfde geldt overigens in bijvoorbeeld Amsterdam, waar ook reeds honderden laadpunten in de stad staan. Zelfs bij veel parkeergarages en kantoren heeft een e-rijder een plekje voor de deur, vlak naast de directie- of familieparkeerplaatsen. Bij deze dus het tweede pluspunt: regelmatig vlak voor de deur parkeren!
 
Weer terug bij de auto aangekomen, zie ik dat mijn kabel in een plasje water ligt. Het minpunt: na het ontkoppelen en terugleggen van de kabel zat ik wel met vieze handen. Bovendien sloeg de kabel tegen mijn jas aan, waardoor deze ook vuil werd. Hopelijk wordt dit euvel snel opgelost, als we draadloos inductief kunnen gaan laden. Eenmaal terug op kantoor, programmeer ik de verwarming op 18:00.
Het einde van de dag is aangebroken en ik zie via mijn smartphone dat de accu weer vol zit. Ik stap in een warme auto, onderweg naar huis. In totaal heb ik 100 kilometer afgelegd en daarbij ongeveer €7,- minder uitgegeven dan wat ik aan benzine kwijt zou zijn (tel dit maar eens door…). En niet onbelangrijk, de lucht in de Rotterdamse regio is ongeveer 14 kilogram aan CO2 bespaard gebleven.
 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


DE GROENE ESTAFETTE

28 oktober 2013, Rotterdam. Vorige maand was het zo ver. Het Elektrisch Vervoer Centrum vierde alweer haar tweede verjaardag! Zeer trots kijken wij terug op tal van wapenfeiten: Ruim 10.000 bezoekers, 6500 elektrische proefritten 212 bijeenkomsten en 73 creatieve sessies waren de resultaten over de afgelopen twee jaar. Creatieve sessies zult u zich afvragen? Ja creatieve sessies. Draagvlak creëren voor  Elektrisch vervoer vereist veel creativiteit. De budgeten zijn beperkt en hoewel steeds minder er is redelijk wat weerstand weg te nemen.

Elektrische Autohelden
Een van  onze creatieve produkten is de estafette die de afgelopen maand door Rotterdam woedde. Op 17 oktober opende wij deze met Jan Dirk Stouten (Sportverslaggever van TV Rijnmond) Hij nam de sleutels van de gepimpte / gewrapte Tesla Roadster in ontvangst. Vanaf het zijaanzicht van de auto zie je het direct. Hier rijdt een superheld! Sterker nog een Elektrische superheld. Wanneer u deze helden de afgelopen maand niet heeft gespot, is een bezoek aan onze site zeker een vereiste. Tal van prominente Rotterdammers reden  rond in de bolide. Van bestuurlijk tot voetballend Rotterdam.. Van journalistiek tot ondernemend Rotterdam. Allen bezig een lans te breken voor de gang naar de elektrische auto.

We zijn er bijna?
Het bekende liedje dat we allemaal wel kennen, tweede zin is… maar nog niet helemaal. En zo is het ook. Veel stappen voorwaarts zijn er reeds gemaakt. Helaas zijn elektrische auto’s nog steeds bijzonder. De strijd tussen de Kip (auto) en het ei (de laadpalen) is in volle gang. In heel hoog tempo zie worden er over de hele stad tal van laadpalen geplaatst. In ook hoog tempo komen er verschillende modellen op de markt, bovendien worden ze ook mooier. Ook in hoog tempo worden de voordelen ( oa schoner, stiller, altijd een volle tank bij vertrek)  van elektrische auto’s onderkent). En ja, medeaanjager van het Elektrisch Vervoer Centrum, Alfred Moller, en ik denken dat we er bijna zijn. Een omslag a la gebruik mobiele telefonie of de opkomst van het internet. Kortom tijd om zelf ook elektrische held te worden.


Marcel Broersma, initiatiefnemer.

Geen woorden, maar laden!

 


COMPENSATIEGEDRAG

16 oktober 2013, Rotterdam. Een elektrische auto aanschaffen als compensatiegedrag. Auto’s worden vaker geassocieerd met compensatiegedrag, maar die associatie bedoelen we hier niet.

Vanut mijn rol als EV Makelaar, geef ik organisaties kosteloos en onafhankelijk advies voor de implementatie van elektrische mobiliteit. Steeds vaker kom ik organisaties tegen, die in hun operationele activiteiten het milieu enorm belasten. Een goed voorbeeld hiervan is het Europees Massagoed Overslagbedrijf, EMO.

Dit bedrijf is in haar werkzaamheden enorm milieubelastend, en in het kader van ‘corporate responsibility’ willen ze in alle overige bedrijfsactiviteiten zo schoon mogelijk zijn. Wagenparken zijn vaak verantwoordelijk voor ruim 50% van de totale emissies van een organisatie, dus het is logisch om op dit vlak de eerste stappen te zetten. Als EV Makelaar heb ik hier een e-mobility scan verricht, waarbij ik het vervangingspotentieel van elektrische auto’s heb geanalyseerd. Na een adviestraject en testperiode, hebben ze uiteindelijk 8 Renault ZOE’s besteld.

‘Verduurzamen’ is iets waar elke organisatie tegenwoordig zich mee bezig houdt. Hier zijn alle vormen in mogelijk, zoals het gebruiken van gerecycled papier, groene energie te gebruiken en CO2 compensatie certificaten te kopen. Dit zijn echter allemaal middelen die nauwelijks merkbaar zijn voor de buitenwereld, en bovendien niet erg ‘hot’. Elektrische auto’s zijn dat wel; deze kunnen volledig bestickerd op de Nederlandse wegen rijden, volledig in het zicht van alle weggebruikers en passanten. Elektrische auto’s zijn dus een uitstekend middel om milieubelasting te compenseren. Auto’s zijn vrijwel altijd nodig, dus waarom niet de bestaande auto’s vervangen voor elektrische? Elektrisch rijden is immers meestal goedkoper dan rijden op brandstof. Dat betekent dus kostenbesparing en een bijdrage aan de MVO-strategie. Twee vliegen in één klap!
 

Niki Sie, Project Manager.

Geen woorden maar laden!

 


ELEKTRISCH RIJDEN: WIE WIL DAT NOU?

2 oktober 2013, Rotterdam. In deze eerste blog, wil ik graag aandacht geven aan het volgende: wie zijn de mensen die op dit moment elektrisch rijden? En waarom doen ze het? Na twee jaar in de wereld van elektrisch auto's, denk ik nu eindelijk het antwoord te hebben op deze vraag. Bent u wellicht de perfecte e-rijder?

 
Vanuit mijn rol als EV Makelaar, kom ik geregeld in gesprek met personen en bedrijven die sceptisch zijn over elektrisch rijden. Dit zijn voorlopig nog geen kandidaten voor elektrische auto's. Ik heb bijvoorbeeld meegemaakt dat mensen een week lang positief een EV hebben getest, maar toch nog steeds bang zijn dat ze met een lege accu stranden. 'Range anxiety', noemen we dat.
Ik vergelijk het met hoogtevrees; daar is men ook niet in een week van af. De angst zal afnemen wanneer men keer op keer, veilig over bijvoorbeeld verschillende hoge bruggen zal lopen.
 
Nu moeten we ervoor zorgen dat bepaalde doelgroepen snel veel EV's gaan rijden, zodat ook degenen met 'hoogtevrees' steeds meer aan het idee kunnen wennen. Ik denk dat ik die doelgroepen gevonden heb. Vaak begint het bij persoonlijke interesse, of visie vanuit een bedrijf. En deze interesse of visie, is dan vooral gericht op innovatie. Het zijn mensen of bedrijven die graag willen pionieren, dat herkennen wij ook aan de partners van het EV Centrum.
 
Elektrisch rijden is immers meer dan het rijden in een milieuvriendelijke auto, het is een revolutie op het gebied van mobiliteit. Het is overstappen naar een slimme en efficiënte vorm van mobiliteit. Nooit meer tanken, maar thuis laden. Nooit meer ijs krabben, omdat de auto zichzelf ontdooit. Nooit meer last van draaiende motoren. Nooit meer terugschakelen, maar altijd direct als een raket accelereren. De e-rijder is een pionier en wil graag onderdeel zijn van deze revolutie. De revolutie maakt het op dit moment uniek en zeer interessant.
 
Samen met de groep van pioniers wil ik graag de doelstelling van 1.000 EV's in Rotterdam bereiken. Elektrisch rijden is (nog) niet voor iedereen, maar wel voor u. U bent immers aangemeld voor onze nieuwsbrief, en daarmee geven we u de kans om één van deze pioniers te zijn!
 
 
Niki Sie, Project Manager.
 
Geen woorden maar laden!